שאלות ותשובות על תהליך הלמידה



לפני שמתחילים לעבוד באתר מומלץ לקרוא את הטיפים הכלליים , ואת מכתבי הבוגרים .


תמיד ראיתי את תלמידי כשותפים לדרך, ב"ה זכיתי בשותפים טובים שלמדתי מהם הרבה. 


אנסה לכתוב כאן את עיקרי הדברים, כדי שיהיה לכם קל להיכנס לעניינים ,ולהתחבר להיגיון העומד אחרי המערכת. 


הפעילות האינטראקטיבית והשיעורים המוקלטים

לרוב, תלמיד שיוצא משיעור ואומר:  "נראה לי שהבנתי" ,כלל לא בטוח שהוא הבין. הוא אפילו לא יודע להעריך את הבנתו .

רק אם התלמיד יענה על אוסף שאלות מקיפות ,בצורה נכונה , הוא ירגיש, (ובצדק) שהוא באמת מבין. 


הפעילות האינטראקטיבית נכתבה כך שהיא מכילה הסברים ברורים ומתומצתים ללמידת העקרונות ושאלות מקיפות, עם פתרונות מלאים. 


למרות שהפעילות מכילה את "הכל" במבחן המציאות ,לתלמידים הצופים בשיעור מוקלט לפני ביצוע הפעילות , מגיעים להישגים טובים יותר בפעילויות. כנראה , להערכתי החזרה על העקרונות שנצפו בשיעור גם בפעילות , תורמת לרציפות הכנת הפעילות.


לכן ההמלצה היא קודם לראות את השיעור המוקלט, ורק לאחר מכן לעשות את הפעילות האינטראקטיבית.


לאחר הגשת הפעילות, אפשר לראות את הציון הסופי שהשגתם על הפעילות ואת הממוצע הארצי

 של אותה פעילות ב "my cube's" .



כמה הערות חשובות:

1. הממוצע הארצי מבוסס על אלפי ניסיונות מענה של אותה הפעילות, ונערכו מספר פעולות סינון ואופטימיזציה כדי שהתלמיד יוכל לקבל הערכה נכונה ליכולותיו.


2. בזמן צפייה בשיעור מוקלט , יש צורך להתעסק גם בדברים אחרים ,לא קל  להתרכז מול המסך דקות ארוכות. כתיבת סיכום לשיעור , בזמן הצפייה עוזרת להבנה , ומצמצמת את מידת הריכוז במסך.


3. מאוד לא מומלץ לעסוק בזמן הצפייה בשיעור המוקלט בדברי העלולים להסיח את הדעת. 


4. אפשר לעשות את הפעילות האינטראקטיבית גם כמה ימים לאחר צפייה בשיעור המוקלט. 


5. יש פעילויות אינטראקטיביות ארוכות הדורשות זמן רב (כ שלוש שעות). תלמיד שינסה לסיים ברצף ללא מנוחה את כל הפעילות , יכול להתיש את עצמו, ויפגע בתהליך הלמידה.



פעולות הסיכום של  בקיוב

לדעתי פעילויות הסיכום משפיעות גם על מרכיבי הלמידה שלפני הסיכום...אני אסביר.

תלמיד שיודע שאחרי שהוא קורא את ההסבר בפעילות הוא צריך להתמודד עם שאלות , יקרא את ההסברים בצורה יותר מעמיקה.

מיקום השאלות מיד אחרי ההסברים (בכל הקיובים) , תורם לתהליך הלמידה. 


בדיוק אותו דבר, תלמיד ש 


כדי להשיג מטרה דומה, קיים בקיוב שאלות סיכום 




האם תלמיד שעושה את כל הקיובים מוכן לבגרות?

באמצעות יוקיוב הלומד יכול להבין היטב את העקרונות, העקרונות הפיזיקליים הם אוניברסליים, יש סגנונות שונים של מבחנים.

מבחן הבגרות בישראל לא דומה למבחן הבגרות בפיזיקה בארצות אחרות, או באקדמיה, למרות שנושאים הם אותם נושאים.


כדי להיות מוכן למבחן הבגרות ,לאחר הבנת העקרונות יש לתרגל בצורה מסודרת ומלאה ככל שניתן את שאלות הבגרות , לשם כך הוכן  "אלבום פתרונות".


"אלבום הפתרונות" מכיל שלושה מרכיבים:

1. קובץ שאלות הבגרות שהיו באותו נושא .

2. פתרונות ופורומים עם אוגדן פתרונות לכל סעיף בשאלות הבגרות.

3. קובץ מיפוי לשאלות הבגרות. 


מה הקטע של אלבום הפתרונות , למה זה כל כך חשוב?

 במשך שנים , למדתי פיזיקה וראיתי שדווקא בזמן הקריטי לפני הבגרות הם הולכים לאיבוד. יש הרבה נושאים , הם לא יודעים במה להשקיע. 

חיפשתי פתרון הנבנה בתהליך הלמידה , שניתן להשתמש בו בצורה יעילה מהירה לפני הגרות. הפתרון הוא אלבום הפתרונות.

הרעיון שתלמיד מסיים את הקיובים בנושא מסויים, נכנס לאלבום פתרונות של אותו נושא מדפיס דף המכיל שאלה ומקום לפתרון שלו . 

התלמיד פותר לבד את השאלה ונעזר באוגדן הפתרונות הקיים בכל סעיף. 

כך התלמיד פותר את כל שאלות הבגרות באותו נושא - ושומר את הדפים האלו עם הפתרונות. 


לפני המבחן תלמיד משקיע כ 3 דקות כדי לקרוא את השאלה ,  ועוד 5 דקות להריץ בראש את מהלכי הפתרונות .(לא צריך לכתוב כלום).


תלמיד שיודע שפתר את כל שאלות הבגרות , ויכול להריץ  את כל מהלכי הפתרון , הוא תלמיד שהגיע למוכנות המקסימאלית.


אלבום הפתרונות , מארגן את תהליך הלמידה לפני הגרות, חוסך זמן , ממקד את התלמיד , אך זה לא היתרון הגדול של אלבום הפתרונות. 

היתרון הגדול הוא שתלמיד שעבד עם אלבום פתרונות , מגיע לבגרות, פותח את מחברת הבחינה מריץ את מהלכי הפתרונות בראש , בלי לכתוב כלום , ובתוך כמה דקות, מבין שהמבחן פתיר ותפיר :)



יש המון קיובים , האם יש תלמידים שעשו את כל הקיובים מהתחלה עד הסוף?

בהחלט . כל תלמיד הלומד בעזרת יוקיוב שואף ללמוד את כל הנושאים לכן הוא פותר את כל הקיובים. 


מה בעיניך נחשב לתהליך הלמידה האופטימלי ?

להגיע למיצוי היכולות, במינימום של זמן ואנרגיה.



אם אני לומד פיזיקה בבית הספר, כיצד יוקיוב יכול לעזור לי?

יוקיוב לא מחליף את התהליך הקיים. הוא מאפשר לתלמיד ללמוד את הנושאים הנלמדים בכיתה, גם בלמידה עצמית.

התלמיד יכול ללמוד באופן עצמאי  מהקיובים, ויכול להצטרף לקבוצת וואטסאפ, להשתמש בפורומים ובמידת הצורך לקיים מפגש סינכרוני עם מורה בתשלום. 

שיטת הלמידה של יוקיוב מאוד שונה מצורת הלמידה בכיתה, לתלמידים הלומדים בלימוד עצמי עם יוקיוב במקביל ללמידה בכיתה מומלץ להמשיך ללמוד עם יוקיוב.



אם אני לא לומד בבית הספר,כיצד יוקיוב יכול לעזור לי?

במקרה כזה,  מאוד מומלץ לקבוע עם מורה פרטי לפחות מפגש שבועי אחד, מפגש זה יוצר מסגרת לתהליך הלמידה .

המורה יוכל לעקוב אחר התקדמות התלמיד ביוקיוב , ולהנחות אותו בהתאם במפגש השבועי.







שינוי אחרון: 9/05/2021, 14:56